Samenwerken met ouders
Wij zien ouders als gelijkwaardige gesprekspartners. Voor de leraren zijn de bevindingen van de ouders essentieel om het kind goed te kunnen begeleiden.
Een goede afstemming en samenwerking stimuleren we door elkaar te leren kennen. Zo kunnen we in oudercontacten met elkaar bespreken wat we belangrijk vinden in de ontwikkeling van de kinderen. We verwachten dat we met respect voor elkaars zienswijze met elkaar omgaan en zo een basis van vertrouwen opbouwen. Doordat medewerkers en ouders kennis over onderwijs en het kind samenbrengen ontstaan er nieuwe impulsen om de ontwikkeling van de kinderen te bevorderen.
Uitgangspunt is dat de ontwikkeling van het kind voorop staat!
Vijf partnerschappen
De ene ouder wil betrokken zijn door te helpen in de klas of op de groep en een andere ouder is betrokken doordat hij of zij thuis elke dag voorleest. We onderscheiden vijf partnerschappen die de basis vormen hoe wij ouderbetrokkenheid invullen.
1. Maatschappelijk partnerschap: Samenwerken aan de verbinding met de omgeving
2. Pedagogisch partnerschap: Samenwerken aan opvoeden
3. Didactisch partnerschap: Samenwerken aan leren en ontwikkelen
4. Formeel partnerschap: Inspraak MR/OC , formele documenten
5. Informeel partnerschap: elkaar ontmoeten, ouderhulp en gevoel van samenwerken
Communicatie met ouders
Om duidelijk en tijdig te informeren gebruiken we het ouderportaal "MijnSchool".
In een communicatie overzicht beschrijven wij op welke wijze wij ouders informeren.